Profilaktyka żylaków kończyn dolnych

 

W poprzednim artykule przedstawiliśmy oferowane przez nasze Centrum Medyczne metody walki z problemem żylaków kończyn dolnych. Jak jednak wiadomo – lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego dziś kilka słów o profilaktyce.

 

Źródła problemu

Główną przyczyną żylaków jest niewydolność zastawek żył powierzchownych. Dysfunkcja ta może mieć charakter genetyczny bądź nabyty w wyniku niewłaściwego stylu życia (m.in. brak ruchu czy otyłość). Na szczęście możemy podjąć pewne kroki, które znacznie zredukują ryzyko pojawienia się przykrej przypadłości.

 

Ruch to zdrowie

Długotrwałe siedzenie bądź stanie w miejscu powinniśmy przerywać krótką gimnastyką, co znacznie ułatwi przepływ krwi. Pewne efekty przyniesie już zwykłe poruszanie nogami w pozycji siedzącej czy wstanie z krzesła i zrobienie kilkunastu kroków. Niezwykle istotnym ćwiczeniem jest leżenie z nogami uniesionymi lekko do góry.

Warto podkreślić, że każdy rodzaj aktywności fizycznej (jeżeli nie wiąże się z nadmiernym wysiłkiem) jest bardzo korzystny dla układu naczyniowego. Zachęcamy więc do spędzania wolnego czasu nie tylko przed telewizorem czy komputerem, ale również na sportowej rekreacji. Spacery i wyjścia na basen to najlepsze sposoby, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym.

 

Nawyki żywieniowe

Ruch wraz z odpowiednio zbilansowaną dietą to skuteczne zabezpieczenie przed nadwagą, której obecność wpływa niekorzystnie na pracę naczyń krwionośnych. Powinniśmy zatem zweryfikować zawartość naszych talerzy, ograniczając ilość dań tłustych, słodyczy czy produktów pszennych.

Pamiętajmy przy tym o rezygnacji z palenia papierosów, ponieważ wpływają one destrukcyjnie na kondycję naczyń.

 

Inne wskazówki

Osoby z tendencją do problemów z żylakami powinny zrezygnować z gorących kąpieli oraz długiego korzystania z sauny. Wysoka temperatura powoduje bowiem rozszerzenie żył i zaleganie w nich krwi.

Nie bez znaczenia jest też kwestia ubioru. Bezpieczniej jest odłożyć do szafy stroje obcisłe, skarpetki z mocnym ściągaczem czy obuwie o wysokim obcasie. Z drugiej strony warto zainteresować się odpowiednio dobranym pończochami uciskowymi, które dzięki swej specyfice skutecznie wspierają ścianki żył i chronią przed ich rozszerzaniem.

 

Nie ma sposobu, który w 100% zabezpieczy nas przed żylakami kończyn dolnych. Stosując się do powyższych wskazówek, możemy jednak zminimalizować ryzyko pojawienia się problemu i związanych z nim konsekwencji.