Aktywność fizyczna w ciąży

 

Jednym z najważniejszych czynników, wpływających na właściwy przebieg ciąży jest styl życia przyszłych mam. Uwzględniamy tu nie tylko dietę, rezygnację z używek czy unikanie sytuacji stresujących – ale również dość kontrowersyjną kwestię aktywności fizycznej w czasie ciąży.

 

Dlaczego warto?

Kontrowersyjną, ponieważ wiele osób nadal jest zwolennikami podejścia asekuracyjnego, charakteryzującego się maksymalnym ograniczeniem wysiłku wśród kobiet ciężarnych. Tymczasem znacznie korzystniejszym rozwiązaniem są systematyczne ćwiczenia i gimnastyka, dzięki którym złagodzimy liczne dolegliwości ciążowe, wzmocnimy mięśnie (dna miednicy, kończyn, brzucha) oraz ruchomość stawów, a także popracujemy nad postawą i masą ciała. Nie można zapomnieć również o tym, że właściwie dobrana aktywność fizyczna stanowi doskonałe przygotowanie do porodu i przyśpiesza następującą po nim regenerację.

 

Kwestia czasu

Teraz nasuwa się pytanie – kiedy zacząć? Najlepiej byłoby już na etapie planowania ciąży, ale nie jest to warunkiem koniecznym. Trzeba jednak uwzględnić czynniki takie jak stan zdrowia kobiety, zaawansowanie ciąży oraz wcześniejszy stosunek do „sportu”. W przypadku pierwszego z wymienionych – niezbędna jest konsultacja z lekarzem, ponieważ istnieją przeciwwskazania, których zlekceważenie może zagrozić życiu u zdrowiu zarówno matki, jak i dziecka. Mowa tu choćby o chorobach serca, nadciśnieniu, ryzyku wcześniactwa czy chorobach płodu.

 

Bezpieczeństwo to podstawa

A jak ćwiczyć bezpiecznie? Na pewno należy rozsądnie dobierać sportowe aktywności. Zaleca się przede wszystkim pływanie, aqau aerobic, spacerowanie, nordic-walking oraz specjalną gimnastykę. Zrezygnować należy za to bezwzględnie z jazdy konnej, gier zespołowych, biegania, tenisa itd. Intensywność ćwiczeń zależy tu od wielu czynników i nie należy podejmować decyzji samemu. Warto skorzystać z pomocą specjalisty, którym w Centrum Medycznym doktorA jest terapeutka uroginekologiczna – pani Joanna Badach. Podczas konsultacji wykształcone zostaną podstawowe zasady w temacie sesji treningowych, co zwiększy komfort i zapewni bezpieczeństwo.

 

Ćwiczenia w okresie ciąży są opcją, z którą naprawdę warto skorzystać. Przy odpowiednim stanie zdrowia przyszłej mamy oraz umiejętnym zaplanowaniu aktywności mogą one przynieść wiele korzyści.